Bloc

Avís sobre la utilització de cookies

Aquest lloc utilitza cookies pròpies i de tercers. Si continues navegant, considerem que n'acceptes la utilització. Més informació.

Tancar

Informació sobre les cookies utilitzades


T’informem que en aquest lloc web es fan servir cookies amb la finalitat d’executar les comunicacions electròniques pròpies de la navegació i també amb la finalitat de prestar o habilitar els serveis o les funcionalitats que puguis demanar. Aquestes cookies:

  • Recorden la preferència d’idioma assenyalada.
  • Augmenten la seguretat de la navegació en el nostre lloc web.
  • Permeten que la navegació sigui més fàcil.
  • Fan possible reproduir continguts multimèdia.


Aquest lloc web també fa servir cookies destinades a recollir informació sobre la navegació dels usuaris al lloc, de manera totalment anònima i dissociada, amb finalitats estrictament estadístiques i de millora de la funcionalitat, l’ús de les quals ens permet:

  • Conèixer el nombre de visitants del forumcppgranollers.cat
  • Comptabilitzar el nombre de visites en cada una de les diverses pàgines d’aquest web
  • Conèixer l’activitat al web per identificar problemes i millores en la navegació


Pots desactivar l’ús de les cookies en qualsevol moment mitjançant la modificació dels paràmetres de configuració del teu navegador:

Configuració de cookies d'Internet Explorer
Configuració de cookies de Firefox
Configuració de cookies de Google Chrome
Configuració de cookies de Safari

Segueix-nos

La CPP transnacional

Aviat farà un any que es va aprovar un Reglament del Parlament Europeu i el Consell. Un de tants reglaments europeus que no provoquen titulars periodístics, dels que passen desapercebuts per a la majoria de la ciutadania i, el que potser és encara pitjor, per a la majoria de les persones i les institucions a les que potencialment pot afectar. Una més d'aquelles figures jurídiques europees que molts pregunten si s'han de complir, o no...

És, per ser més concrets, el Reglament (UE) Nº 1302/2013, de 17 de desembre de 2013, "por el que se modifica el Reglamento (CE) no 1082/2006 sobre la Agrupación Europea de Cooperación Territorial (AECT) en lo que se refiere a la clarificación, a la simplificación y a la mejora de la creación y el funcionamiento de tales agrupaciones". Fins aquí, res estrany. Un Reglament que modifica un altre Reglament, per fer-lo més clar i senzill.

D'altra banda, i canviant de tema, en parlar de col·laboració públic-privada, una de les qüestions recurrents en relació a la dificultat d'establir entorns de col·laboració segurs i estables, és la del marc jurídic i administratiu en el qual desenvolupar les accions de cooperació. I una segona qüestió, també recurrent, és precisament la dificultat d'articular les relacions entre diferents Administracions i organismes públics, sobretot quan en el marc dels projectes que es vulguin desenvolupar s'han de gestionar pressupostos importants, equips de treball conjunts, etc. Si, a més, aquesta col•laboració es vol dur a terme a nivell internacional, les barreres jurídic-administratives sembla que podrien desanimar fins i tot als més convençuts.

Doncs bé; a nivell europeu, ja s'han analitzat aquestes dificultats i se'ls ha provat de donar solució i viabilitat. Efectivament, mitjançant les AECT, que constitueixen un instrument de cooperació a escala comunitària per a superar els obstacles que dificulten la cooperació transfronterera, ja que permeten que les agrupacions cooperatives puguin engegar projectes de cooperació territorial cofinançats per la Comunitat o portar a terme activitats de cooperació territorial per iniciativa dels Estats membres.

En termes pràctics, les AECT permeten que els projectes de cooperació entre Administracions regionals i locals de diferents països europeus (i també aquells amb frontera amb Europa) i també conjuntament amb altres organismes de Dret públic, puguin tenir entitat jurídica pròpia en els seus Estat i davant la Unió, i per tant puguin realitzar les seves activitats de manera independent, amb pressupost propi, naturalment sota la direcció i el suport de tots els seus socis.

Per descomptat, les AECT són molt més que una forma jurídica: poden accedir a recursos i fons de la Unió Europea, poden actuar de manera coordinada per a promoure les prioritats i interessos d'elles mateixes i els seus membres, poden optar a convocatòries públiques, poden signar aliances de col·laboració amb altres agents, etc. Pot semblar un instrument més entre la teranyina institucional comunitària, però ja ha fet possible projectes tan rellevants com l'Hospital de Cerdanya, una iniciativa pionera a Europa que ja dona serveis de salut a la ciutadania ambdós bandes d'una frontera. Amb una inversió de més de 30 milions d'euros (19 dels quals han estat aportats pel FEDER), i amb potencial per atendre a més de 150.000 en les puntes estacionals de població.

El nou Reglament de les AECT encara està generant debat i converses a Brussel·les entre les diferents parts implicades, però tot apunta que serà un dels instruments que guanyaran protagonisme en aquest nou període que ens portarà cap a l'horitzó del 2020. Com gairebé sempre, la majoria de novetats de la Unió Europea ens passen desapercebudes.

Comparteix
Catalan English French German Italian Russian Spanish